Šis ir viens no sarežģītākajiem darbiem, ko esam veikuši
Šonedēļ VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrā (turpmāk – LVRTC) viesojās Somijas uzņēmuma Lilaco Offshore Ltd kuģa TELEPAATTI apkalpe – komanda, kura februārī Baltijas jūrā veica LVRTC piederošā jūras optisko šķiedru kabeļa remonta darbus.
Kuģa apkalpes speciālisti tikās ar LVRTC valdi un darbiniekiem, lai pārrunātu kabeļa remonta gaitu, kas tika uzsākts 3.februārī un noslēdzās nepilnas četras nedēļas vēlāk. Lilaco Offshore Ltd ir uzņēmums ar teju 50 gadu pieredzi un tikšanās laikā tā vadītājs uzsvēra, ka “šis bija viens no sarežģītākajiem darbiem, ko esam veikuši”. Tikšanās laikā tika pārrunāti izaicinājumi un gūtās atziņas gan par jūras gultnes specifiku, gan par kabeļa remontdarbu specifiku un pieredzi, kas ļaus kvalitatīvāk sagatavoties, ja šāda veida uzdevumi būs jāveic arī nākotnē.
“Zemūdens optisko šķiedru kabeļa starp Latviju un Gotlandi bojājuma novēršana bija ļoti sarežģīta un izaicinājumiem bagāta. Bojājums bija atklātā jūrā, vietā, kur ir liela visu virzienu vēju un viļņu ietekme. Apstākļi ziemā Baltijas jūrā ir pietiekami izaicinoši un laika apstākļu dēļ mums pat nācās pārtraukt darbus, jo viļņu augstums pārsniedza sešus metrus. Bojājuma vieta bija intensīvas kuģu satiksmes ceļā, kas izraisīja daudz papildu viļņu no garāmejošiem kuģiem. Jāuzsver, ka darbā bija jāiesaista arī mūsu ūdenslīdēji un šādos augstos viļņos darbs ir ļoti bīstams. Gaisa temperatūra svārstījās no plus līdz mīnus grādiem pēc Celsija, izraisot nelielu apledojumu uz kuģa klāja, padarot to ļoti slidenu, kas radīja papildus drošības riskus un apgrūtinājumus darbam,” tikšanās laikā uzsvēra Lilaco Offshore vadītājs Olli-Petteri Linnaluoto.
Kopumā darbos iesaistījās 18 kuģa apkalpes locekļi un lielākā daļa no tiem apmeklēja arī Zaķusalas TV torni, lai iepazītos ar infrastruktūru, kuras būtiska daļa ir arī jūras optisko šķiedru kabelis, kura bojājumu komanda novērsa.
“Esam patiesi gandarīti tikties ar kuģa komandu, kuras neatlaidība, profesionalitāte un mērķtiecība bija stiprāka par laika apstākļu, jūras gultnes un kabeļa izbūves specifikas radītajiem izaicinājumiem. Visu februāri roku rokā strādājām, lai iespējami ātri, droši un tehniski pareizi paveiktu ļoti svarīgu uzdevumu – atjaunotu īsāko sakaru ceļu no Latvijas uz Skandināvijas valstīm. Ekspertiem bija jāatklāj, kā izgūt bojātā kabeļa galus no mālainas gultnes vairāk nekā 100m dziļumā, ievērojot to, ka māls kabeli sedz teju 20 gadus,” norāda LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols.
Arī uzņēmuma Lilaco Offshore vadītājs atzīst, ka tas nebija viegls uzdevums: “Mums nācās uzbūvēt un pielāgot faktiskajai situācijai atbilstošu aprīkojumu. Pēc tam mēs rūpīgi izstrādājām darba algoritmu un pārbaudījām procedūru un aprīkojumu sauszemē pirms došanās atkārtoti jūrā.”
Zemūdens jūras optisko šķiedru kabeļa savienojumu izgatavošana ir specifisks darbs, kam nepieciešami īpaši apmācīti cilvēki un speciāli izgatavoti zemūdens savienojumi, kas izturēs ārkārtēju ūdens spiedienu dziļi jūras gultnē. Darbs tika veikts 24 stundas diennaktī to pārtraucot tikai laika apstākļu ietekmē vai arī, lai dotos krastā veidot tieši šiem darbiem piemērotu aprīkojumu.