Pēteris Strautiņš
Luminor Bank ekonomists

Kā Jūs vērtējat uzņēmumu, valsts pārvaldes iestāžu, augstskolu un dažādu citu institūciju, Latvijas digitālo briedumu šajā ārkārtas situācijā pārsvarā strādājot attālināti?

Digitalizācija nav gluži manas kompetences joma, bet ir sajūta, ka Latvijā gan sabiedriskais, gan privātais sektors ir ļoti labi sagatavots darbam attālināti. Panākumus nosaka vairāki faktori:

  • jaudīgie datu pārraides tīkli Latvijā, gan fiksētie, gan mobilie.
  • Plašais valsts pārvaldes attālināti sniegto pakalpojumu klāsts.
  • Augstais digitālo pakalpojumu attīstības līmenis komercbankās un citās ekonomikas nozarēs.
  • Attīstītā programmēšanas nozare, kas sniedz iespēju ātri radīt un piemērot dažādus risinājumus.

Kāda ir Jūsu pieredze un viedoklis par digitālo risinājumu un rīku pieejamību un efektivitāti attālināta darba veikšanā? Vai attālinātajā darba procesā ir arī jaušamas kādas mentālas vai tehniskas izmaiņas un problēmas?

Mana pieredze ir visumā labvēlīga. Izmantoju dažādas platformas attālinātai saziņai, gan ļoti populāro Zoom, gan Microsoft Teams, gan Cisco Webex. Tie ir vizuāli atšķirīgi, bet ar līdzīgām funkcijām, savu darbiņu paveic. Sarunām divatā arī WhatsApp un Messanger.
Taču nav šaubu, ka attālinātai saziņai ir arī trūkumi. Tehniskas ķibeles notiek. Šādā saziņā informācijas apmaiņa ir relatīvi ierobežota, pazūd jēgas nianses, ko klātienē ļauj uztvert ķermeņa valoda, balss nianses. Jo lielāks cilvēku skaits ir iesaistīts sarunā, jo kļūst grūtāk. Ilgstoši strādājot attālināti, var vājināties arī komandas gars.

Kādi, Jūsuprāt, ir digitālās transformācijas procesa galvenie izaicinājumi ekonomiskās krīzes pārvarēšanā un institūciju darbības ilgtspējīgai nodrošināšanai?

Lai šie risinājumi darbotos vēl labāk, Latvijai vienkārši ir jāturpina darīt to, kas labi izdevies līdz šim – turpināt palielināt datu pārraides jaudas, attīstīt jau diezgan labos digitālos pakalpojumus. Es nedomāju, ka šajā procesā ir kaut kādi milzīgi izaicinājumi, jo procesi labi darbojas jau šobrīd. Taču nedomāju, ka attālinātā saziņa jebkad pilnībā spēs aizstāt klātbūtni. Digitālā transformācija nekad nevarēs pilnībā pārvarēt ekonomisko krīzi. Ir daudzi procesi, kuros ir nepieciešama cilvēku klātbūtne, tā ir pati procesa būtība, pirmkārt jau tūrisma nozarē. Arī preču ražošana nekad nevarēs būt pilnībā digitāla. Krīzi ir iespējams pārvarēt, tikai uzvarot vīrusu. Digitālie risinājumi ir tikai sāpju mazināšanas līdzeklis.